DAG 14

 
Tisdag.
Dags att flyga igen! Planet gick 17.20 från Zakynthos flygplats till Athen. Jag hade tyckt det vore väldigt skönt att få komma direkt till Sverige för jag kände inte för att resa runt mer men då skillnaden i pris låg på 9000 är det ju inte värt det. Ungdomsflygbiljett kostade 1253 kr från Athen till Landvetter, jättebilligt ju! Och det var häftigt att få komma till Athen.

Jag tog det lugnt på morgonen, åt en sista frukost på Edelweiss och njöt av morgonen, vid 11 gick jag till Argassi-gatan och kikade runt lite till i butikerna och sedan tog jag bussen till Zakynthos busstation, jag hade räknat med att det gick bussar från busstationen till flygplatsen, men det gjorde det inte! Och blev inte rekommenderad någon buss som gick nära heller så det var lite jobbigt!

Istället gick jag lite genom stan tills jag fann en taxi som tog mig till flygplatsen, jag hade i alla fall gott om tid. Flygplatsen låg bara ett par kilometer från stan påväg mot Argassi så jag hade säkert kunnat gå dit också om jag velat men det gjorde jag inte. Taxituren tog ca 5-10 min och kostade 13€, ganska dyrt egentligen men orkade inte tjafsa och med tanke på hur dyrt det hade varit från Stockholm till Arlanda så är det lika pris nästan.

Jag var på flygplatsen vid 12 ungefär så var gott om tid! Incheckningen öppnade 15.30 så var bara att vänta, men hellre det än att bli stressad! Tog en cappucino, liten kopp, medan jag väntade, 4€, oförskämt men är väl bra för dem! Hade gärna velat ha en sköldpadda som är symbolisk för Zakynthos också men hade inte euro kvar så att det räckte till det så fick skippa det. Och jag behöver ju inte samla på alla gossedjur!

Efter incheckningen fortsatte jag att vänta tills planet åkte. Flygningen till Athen tog ca 55 min. När vi var framme i Athen fick jag köpa en flygbussbiljett för att åka till Syntagma, en del av Athen, där jag skulle bo. Biljetten kostade 5€ och då gällde den i helt dygn på alla kommunala medel, jättesmidigt!

Jag trodde att mitt hotel skulle ligga vid Syntagma torg, så jag gick runt där en stund och letade fast jag inte alls kände för det. Efter ett tag frågade en farbror om han kunde hjälpa mig med något, jag undviker verkligen att fråga människor om hjälp för jag vill klara mig själv! Men det var skönt för han var vän med han som ägde hotellet så han visste precis vart jag skulle, superbra! Jag har verkligen haft tur på resan att träffat så många trevliga och snälla människor. Det visade sig att hotellet låg över en kilometer därifrån men det låg 3 stationer ifrån på tunnelbanan. Så jag letade mig tillbaka till Syntagma torg och tåg tunnelbanan därifrån, till Metaxogouro, när jag kom till utgången var det en stor rondell och tänkte att det är bara fortsätta leta, men jag frågade faktiskt någon utanför någon kiosk, massa småkiosker överallt och de sa runt hörnet. Jag fick gå runt hela kvarteret så var hotellet på baksidan, så det var väldigt nära men syndes inte! Skönt, äntligen framme, nu var klockan ca 19 och var jättevarm, hade travat runt med massa grejor ett tag. Jag tog en dusch och gjorde i ordning mig lite och sedan gick jag ut en sväng i området, gick till en av kioskerna och åt lite och så.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback