DAG 6

Måndag!
Äntligen dax att resa vidare.. det kändes säkrast att resa på veckodagarna då det inte är säkert alla busstider och båtar är samma på helgerna så därför väntade jag till denna dag. Jag var pigg och ville bege mig av tidigt.
Jag hade kikat på en båt som gick 10.30 ifrån Kerkyra till Paxos så det var vad jag siktade på. Bussen från Gouvia gick 8.40 (den går varje 20:e minut mellan 8.00 och 10.00) och jag var i Kerkyra vid 9.00 jag frågade på "busstationen" igen vart jag kunde hitta färjorna och promenerade åt det hållet. Jag tror det hade blivit närmare om jag hade gått av några stationer tidigare med bussen för var på väg åt Gouvia-hållet igen. Efter en stund var jag vid havet och då skulle jag ta vänster! Snart såg jag alla färjorna och då visste jag att jag var rätt! Jag var framme vid färjorna ca 9.40.
Jag gick till en biljettaffär och berättade om min färdplan till Lefkas men fick svaret att jag skulle åka över Igoumesia istället! Tänkte att det är enklast att inte krångla till det då jag är ensam och ville ju komma fram på en dag. Så därför blev det båten till Igoumesia som gick 12.15 och tog 2h. Vid 11 kunde jag gå på båten så gjorde det och börja njuta av att jag var på havet.
 
Vid 14.15 var jag i Igoumesia och började leta efter busstationen. Den var inte alls långt bort så kände att jag hade flyt, skönt! Dock kunde inte personerna på busstationen förstå mig riktigt och de rekommenderade en buss till Ioannina istället för Preveza och den skulle gå om 20 min. Jag hade läst om någon buss som gick via Preveza och Parga till Ioannina och tänkte först att det var en sådan busstur. När jag väl var på bussen insåg jag att det inte alls var en sådan buss men hoppades på att det gick att ta sig till Preveza från Ioannina också. Jag var i Ioannina 1, 5h senare och då var klockan 16.15. Nästa buss till Preveza gick 17.30 och var tacksam över att bussen gick direkt till Preveza och slapp åka via Igoumesia igen och träffa de människorna där..
 
Jag kom till Preveza 19.20 och nästa buss till Lefkada gick 20.00, dessutom sista för dagen! Jag var glad att jag hade klarat mig ändå och när jag kom till Lefkada hade jag tur att en kille skulle av på ett ställe där jag såg mitt hotell (Ionian star) ifrån. Jag hoppade av där också och 10 min senare hade jag checkat in och var på mitt rum! Det var en riktigt skön känsla att veta att jag hade tagit mig den längsta biten mellan öarna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback