DAG 8

Idag är det dags att resa vidare! Första målet är Vasiliki där båten till Fiskardo, Kefalonia avgår ifrån. Bussen gick klockan 11 ifrån Lefkada busstation så jag lämnade hotellet vid 9.30. Jag skulle även betala för hotellet när jag gick och använde mitt kort. Tipset här att inte använda ICAbanken för det funkar inte, så fick använda mitt Swedbank kort.
Vid 10.45 var jag vid det jag trodde var busstationen, men det visade att det endast var en liten busskur. Det var lite människor där men de kunde inte engelska och de hoppade snart på en annan buss. De kom även två franskor som också skulle till Vasiliki och jag fick dem att tro att det var rätt, gäller att gå på magkänslan?! Några minuter efter 11 kom det en buss till Vasilki, skönt!
Bussturen var fin förbi massa småorter och Nidri som man också kan åka båt ifrån. Turen tog drygt en timma.
Jag tog mig ner till hamnen och dit färjan går ifrån, jag behöver ha kontroll på allt. Sedan tänkte jag att jag skulle gå och äta men påvägen stötte jag på två killar som jobba i en super market. De pratade med och försökte övertala mig om att båten inte skulle gå så att jag skulle stanna hos dem en natt. Vågorna var höga ett tag men hoppades ändå på att båten skulle gå. De ringde till båtfirman men fick inget svar då osv. Det var snällt, jag fick även lämna mina väskor där, jättesnällt! Då kunde jag gå runt och upptäcka stället några timmar. Jag åt fish and chips på en restaurang och fina små katter till mig.
 
Jag gick även till stranden en stund och bada fötterna och plockade stenar. Vid 15 gick jag tillbaka till Dimitris (Super marketen) och de trodde att det var 80% chans att båten inte skulle gå, jag vet inte om det var sant. Jag köpte en glass där och sedan tog jag mina väskor och gick till kajen. Vid 16 kom biljettförsäljaren och det kändes lättande! Strax efter var jag på båten och resan var ett faktum!
Vid 18.30 var vi framme i hamnen i Fiskardo och då gällde det att hitta busstationen..den skulle inte vara långt ifrån men jag gav snart upp och bra var det för det gick ändå inget buss till Assos visade sig. Fanns taxis lediga i alla fall så det fick det bli. Resan tog ca en halvtimma och jag betalade 22€. Jag har ingen aning om vad taxi ska kosta men tyckte att det var ett okej pris. Hotellet för natten var Pension Gerania och var en dam som hade hand om det, jag var ända gästen så klart och stället var en "Villagevillage" som damen kallade det. Men mysigt såklart! Jag tog en promenad på kvällen och åt omelett vid stranden. Jättefint!
 
Assos
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback