Sep. 29, 2013

MIN VÄGG

En heldel minnen här, kartor, vykort, buss-båt och flygbiljetter från resan! Har dock ännu fler prydnadssaker sparade.

DAG 16

Hemresa!

Äntligen hem igen. Flyget gick 13.55 från Athens flygplats så gjorde inte så mycket mer. Avnjöt min sista grekiska frukost och begav mig till tunnelbanan vid 9.30. det går att åka tunnelbana direkt till flygplatsen från Syntagma och eftersom jag ändå åkte tunnelbana dit så tog jag tunnelbanan till flygplatsen, jag tycker även det är roligt att åka tunnelbana så passade på! En dygnsbiljett i Athen kostar 4€ och när jag köpte den sa det att jag kunde åka till flygplatsen med den. Men egentligen ska man köpa en biljett för 8€ när man åkte längre bort än Ag.Dimitros men jag klarade mig så det gick bra! det var även så att tunnelbanan till flygplatsen bara gick varje halvtimma så i Dimitros fick man gå av och vänta i 25 min men det gjorde inget, jag hade ju gott om tid!

Jag var vid flygplatsen ca 11 och det var lagom, incheckningen öppnade vid 12. Det var trevligt, äntligen stötte jag på lite svenskar och danskar. Även lite människor från Grekland som skulle till Köpenhamn och Sverige som jag pratade med och som pratade med mig, det var jätteskoj. Jag flög via Copenhagen så därför det var mycket danskar också.

Flyget blev försenat en dryg halvtimme då det var något med besättningen men jag hann i alla fall fram till Köpenhamn i tid och hann även köpa med mig lite champagne och choklad för 400 danska kronor. Gottgott!

Resan från Köpenhamn till Landvetter tog bara 25 min från start till landning så var framme ett par minuter för utsatt tid. Skönt!

2.5h senare var jag hemma i Töreboda och det har aldrig varit så skönt!

DAG 15

Dag i Athen.
Sista heldagen på resan. Spännande. Jag bodde nära Syntagma och det var området för alla museum så gillar man historia är det perfekt! Jag tycker det är intressant men gillar många saker, men det jag visste att jag ville besöka var Olympia Stadion för jag gillar sport och OS, och det är häftigt att ha sett den äkta stadion. Men jag envisades dock med att gå dit så jag kom naturligtvis helt fel fast jag var nära från början..

Så jag gick runt till lite andra museum, naturhistoriska bl a, som var mycket intressant med mycket fynd från utgrävningar osv. Jag gick i gränder, och lite andra platser. Det var roligt! Tillslut kom jag till en plats som hette Olympia Stadion, och det såg ut som en sådan plats men det var inte heller den rätta. Jag gick genom en fin park med massa växter och en sjö och matade fåglar, mysigt! Jag hann även shoppa lite kläder så köpte 2 vita toppar på Zara som är jättefina! Jättevarmt var det idag också så man hade velat lägga sig på en gräsmatta någonstans och njuta men jag hade ju fortfarande inte hittat Olympia Stadion.

Men sedan fortsatte jag att gå och då såg jag den! Men den var dock på andra sidan en stor väg och fanns inga övergångsställen nära.. men jag tog mig över vägen ändå och äntligen var jag framme! Entré och audioguide kostade 3€, absolut värt det! Det var ju det ända jag ville göra den dagen!

Det tog ca en timma att gå runt i Stadion, och kollade på allt såklart! Man fick även gå in i Stadion där de hade utställning och berättade om alla tävlingar! Så det gillade jag, men jag var trött nu, och trött i benen framförallt efter ytterligare en dag av gång.

Klockan var över 17 när jag var klar på Olympiastadion och nu gällde det att hitta närmsta metrostation, som inte var så lätt! För det fanns inga där, det fanns massa busstationer men jag kände inte för att åka buss och visste inte hur jag skulle åka. Så jag fick fortsätta att gå och tillslut kom jag till Syntagma torg igen och tog tunnelbanan där tillbaka till Metaxogouro.

Tillbaka på hotellet packade jag om mina väskor så smidigt som möjligt. Sedan gick jag ut en sväng igen för att äta och skaffa mig lite gott till morgondagen att äta på flygplatsen.

DAG 14

Tisdag.
Dags att flyga igen! Planet gick 17.20 från Zakynthos flygplats till Athen. Jag hade tyckt det vore väldigt skönt att få komma direkt till Sverige för jag kände inte för att resa runt mer men då skillnaden i pris låg på 9000 är det ju inte värt det. Ungdomsflygbiljett kostade 1253 kr från Athen till Landvetter, jättebilligt ju! Och det var häftigt att få komma till Athen.

Jag tog det lugnt på morgonen, åt en sista frukost på Edelweiss och njöt av morgonen, vid 11 gick jag till Argassi-gatan och kikade runt lite till i butikerna och sedan tog jag bussen till Zakynthos busstation, jag hade räknat med att det gick bussar från busstationen till flygplatsen, men det gjorde det inte! Och blev inte rekommenderad någon buss som gick nära heller så det var lite jobbigt!

Istället gick jag lite genom stan tills jag fann en taxi som tog mig till flygplatsen, jag hade i alla fall gott om tid. Flygplatsen låg bara ett par kilometer från stan påväg mot Argassi så jag hade säkert kunnat gå dit också om jag velat men det gjorde jag inte. Taxituren tog ca 5-10 min och kostade 13€, ganska dyrt egentligen men orkade inte tjafsa och med tanke på hur dyrt det hade varit från Stockholm till Arlanda så är det lika pris nästan.

Jag var på flygplatsen vid 12 ungefär så var gott om tid! Incheckningen öppnade 15.30 så var bara att vänta, men hellre det än att bli stressad! Tog en cappucino, liten kopp, medan jag väntade, 4€, oförskämt men är väl bra för dem! Hade gärna velat ha en sköldpadda som är symbolisk för Zakynthos också men hade inte euro kvar så att det räckte till det så fick skippa det. Och jag behöver ju inte samla på alla gossedjur!

Efter incheckningen fortsatte jag att vänta tills planet åkte. Flygningen till Athen tog ca 55 min. När vi var framme i Athen fick jag köpa en flygbussbiljett för att åka till Syntagma, en del av Athen, där jag skulle bo. Biljetten kostade 5€ och då gällde den i helt dygn på alla kommunala medel, jättesmidigt!

Jag trodde att mitt hotel skulle ligga vid Syntagma torg, så jag gick runt där en stund och letade fast jag inte alls kände för det. Efter ett tag frågade en farbror om han kunde hjälpa mig med något, jag undviker verkligen att fråga människor om hjälp för jag vill klara mig själv! Men det var skönt för han var vän med han som ägde hotellet så han visste precis vart jag skulle, superbra! Jag har verkligen haft tur på resan att träffat så många trevliga och snälla människor. Det visade sig att hotellet låg över en kilometer därifrån men det låg 3 stationer ifrån på tunnelbanan. Så jag letade mig tillbaka till Syntagma torg och tåg tunnelbanan därifrån, till Metaxogouro, när jag kom till utgången var det en stor rondell och tänkte att det är bara fortsätta leta, men jag frågade faktiskt någon utanför någon kiosk, massa småkiosker överallt och de sa runt hörnet. Jag fick gå runt hela kvarteret så var hotellet på baksidan, så det var väldigt nära men syndes inte! Skönt, äntligen framme, nu var klockan ca 19 och var jättevarm, hade travat runt med massa grejor ett tag. Jag tog en dusch och gjorde i ordning mig lite och sedan gick jag ut en sväng i området, gick till en av kioskerna och åt lite och så.

DAG 13

Sköldpaddsafari
Sista heldagen på öarna. För dagen hade jag bokat en sköldpadderesa till Laganas för 18€. Det var uppsamling på olika ställen och ända fram till Laganas så det var praktiskt! I hamnen där blev vi omhändertagna av båtförare så fick vi åka båt ut till Skäldpaddorna, det var roligt men det var bar en sköldpadda som visade sig och den var knappt över ytan så det var jättesynd! Sedan åkte båten vidare till massa grottor, the blue caves. De var fina men båten åkte runt i 2 timmar och det blåste hela tiden så blev lite långtråkigt till slut. Vid 16 var bussen tillbaka i Argassi och då gick jag en stund till stranden och sola och badade till 19. Då gick jag och köpte lite Pasta Bologne att ta med och gick tillbaka till rummet och åt! Jättegott! Sedan var det dax att packa i ordning väskorna.

DAG 12

Söndag! Argassi
Inte många dagar kvar nu på resan. Dagen sprnderades på shopping, det var inte så varmt och kom skurar så var ett bra val. Jag gick in till Zakynthos stad från Argassi då det endast var nåra kilometer. jätteskönt var det. Dock kom det 2 hundar som hoppa upp på mig och slicka på mig, råkar alltid ut för det, hundar hoppar alltid upp och skäller så det är synd att jag inte vet något om hundar. Det känns lite skrämmande när det är utlandet och hundar springer lösa och man vet aldrig om de har sjukdomar. Jag gick runt i Zakynthos några timmar men de flesta affärerna var stängda såklart..det var väl för att det var sändag och siesta. Så jag fann inte så mycket. Ett fint armband och en plånbok blev mina bäst a fynd. På eftermiddagen traskade jag tillbaka till Argassi och istället shoppade jag mycket där, en handduk, badkläder, armband osv. Jag köpte även oliver och olivolja att ta med till Sverige. På kvällen badade jag lite i poolen på hotellet. Hotel Edelweiss bodde jag på, jättemysigt ställe, en familj som tog hand om det så personligt och hemmagjord marmelad och egna ägg osv.

DAG 11

1 juni!

Idag är det lördag och jag vaknar upp på Blue Beach med den underbara utsikten som man inte kan sluta njuta av, så fint!

Jag avnjuter frukosten tillsammans med familjen, yougurt, kaffe, croiassant, smörgås, juice osv. Det vanliga! På morgon har de tagit reda på vilken buss jag ska ska ta och den gick 14.30 från Volimes. De erbjöd sig att skjutsa mig dit, hur snälla som helst! Men på förmiddagen gick jag en promenad runt Agios Nikolaus, men det var pyttelitet, inte ens en by, bara en hamn! Men det såg mysigt ut! Det fanns lite gallerier och museum men det var inget öppet nu och det var lite synd.

Jag gick snart tillbaka igen och packade mina väskor och sedan åkte vi iväg. det var riktigt trevligt, det var ca 10 km till Volimes den vägen som de åkte men det var helt okej. Sedan frågade de 3-4 olika personer om det stämde att bussen gick där och när den brukade komma. Jättebra ju!

De var själva ifrån en annan del av Grekland, någonstans på halvön och kände inte till området.

Jag missade inte bussen denna gången även fast det stod Volimes på bussen hela tiden istället för Zakynthos. Det var två till lokala luffare som skulle ta en sväng in till staden oxå men förutom det var det inga andra som gick på så resan tog ca 45 min. Det var väl ungefär 39km därifrån. Bussen stannade även och tankade på vägen och det är oxå lite charmigt, det skulle aldrig få hända i Sverige.

Jag var framme på Zakynthos busstation 15.20 och bussen till Argostoli gick 16.20 och tog ca 10 min. Hotellet låg 2,5km från Zakynthos stad så det var inte alls långt, skitbra och enkelt!

På kvällen checkade jag bara in och sedan gick jag ut och handlade lite gott för fanns både kylskåp och spis på rummet! Det var bra :) Jag gick även ut och kikade i Argostoli och bokade en båtresa till Sköldpaddorna, kände att jag gärna ville åka ut på någon resa!

PESSADA

Det så underbart vackra paradiset!

ZAKYNTHOS

DAG 10

Fredag!

Nu har jag rest sen i måndags och längtar efter att komma fram :) Jag vaknar upp hos farbrorn i Argostoli vid 8.00, men har inte direkt sovit något..Oljud utanför och inne i rummet hela natten. Jag åt lite frukost och sedan gick jag till busstationen. Jag skulle åka till Pessada 9.30 och det skulle stå det på bussen men det gjorde det minsann inte! Så självklart missade jag den fast jag satt på busstationen hela tiden. Nästa buss skulle gå 12.30 så satte mig vid fiket på busstationen och väntade, orkade inte göra något. Sedan gick jag tillbaka till 12 och träffade på massa äldre härliga människor som bodde i Pessada, en herre pratade lite engelska och ville gärna prata, tycker att det är så härligt!Pessada ligger mitt utiborschen och det var en chansning att jag kom av där oxå..

Bussen stannande inte där båten skulle gå ifrån och det är inte ens en by, bara folk som bor där och påvägen nåra rum att hyra men såg väldigt stängt ut. Jag såg i alla fall vattnet och tänkte att det är bara börja gå så borde jag se något..hade ju 4h på mig :)
Och efter ett tag kom jag till ett ställe med underbar utsikt! Den utsikten som slår allt på resan, så underbar!
Pessada
Och precis där var båten oxå och ett litet matställe, hungrig som jag är beställde jag Souvlaki och Pepsi, mycket gott! Jag fick även lämna mina väskor där så jag kunde gå på upptäcksfärd i paradiset och jag badade!
17.30 gick äntligen båten och 19.00 var jag framme på Zakynthos, Ag. Nikolaos - så underbar känsla! Jag hade klarat det!Det var nära till hotellet Blue Beach och personalen var mycket trevlig! Det var nyöppnad och jag var första och enda gästen, men det var jättemysigt och personligt! De bjöd på Kaffe och något spetsat men lade mig tidigt ändå - var supertrött!

DAG 9

Assos
Vaknar upp i Assos. Av damen som jag bodde hos fick jag förklarat att det inte gick några bussar härifrån och såg nog ut som ett fån. Va? Senare den dagen förstod jag att det var dåligt med det över hela ön och även egentligen alla öar i Grekland. Men framförallt dåligt tillochfrån kajerna och det förstår jag inte riktigt! Jag åt frukost som jag fick betala extra för och var inte så mättsam heller, saknar min gröt! Och sedan fick Damen ringa en taxi åt mig. En ung kille som körde taxi där på somrarna. Jag bestämde mig för att åka till Sami och det gjorde jag rätt i! Näst största staden på ön och superfina stränder och fick se mycket fint på resan. Resan tog ca 35min och då körde han fort och kostade 40€, det kändes lite oroligt nu men skulle aldrig våga tjafsa med en taxichaufför.Jag kom till Sami vid 9.30 och bussen till Argostoli (huvudstaden) skulle gå 15.15 men den var inställd så idag var nästa buss 17.00. Jag fikade lite, var på stranden, åt mat och shoppade lite. Stranden i Sami Då det var sent när jag kom till Argostoli visste jag att jag inte skulle kunna komma till Zakynthos idag och ibte någon annanstans heller så när jag kom till Argostoli fick jag leta efter ett rum, var inte så svårt då det räckte med att kolla på första skylten med "Rent a room" och en man var på mig. Han var väl snäll och behövde inte prata så mycket med honom så fick ett rum för 35 €. Sedan gick jag ut en sväng och till ett internetcafe. Var mysigt att få mångchatta med alla i Sverige, man började ju längta hem och framförallt känna sig ensam nu!

DAG 8

Idag är det dags att resa vidare! Första målet är Vasiliki där båten till Fiskardo, Kefalonia avgår ifrån. Bussen gick klockan 11 ifrån Lefkada busstation så jag lämnade hotellet vid 9.30. Jag skulle även betala för hotellet när jag gick och använde mitt kort. Tipset här att inte använda ICAbanken för det funkar inte, så fick använda mitt Swedbank kort.
Vid 10.45 var jag vid det jag trodde var busstationen, men det visade att det endast var en liten busskur. Det var lite människor där men de kunde inte engelska och de hoppade snart på en annan buss. De kom även två franskor som också skulle till Vasiliki och jag fick dem att tro att det var rätt, gäller att gå på magkänslan?! Några minuter efter 11 kom det en buss till Vasilki, skönt!
Bussturen var fin förbi massa småorter och Nidri som man också kan åka båt ifrån. Turen tog drygt en timma.
Jag tog mig ner till hamnen och dit färjan går ifrån, jag behöver ha kontroll på allt. Sedan tänkte jag att jag skulle gå och äta men påvägen stötte jag på två killar som jobba i en super market. De pratade med och försökte övertala mig om att båten inte skulle gå så att jag skulle stanna hos dem en natt. Vågorna var höga ett tag men hoppades ändå på att båten skulle gå. De ringde till båtfirman men fick inget svar då osv. Det var snällt, jag fick även lämna mina väskor där, jättesnällt! Då kunde jag gå runt och upptäcka stället några timmar. Jag åt fish and chips på en restaurang och fina små katter till mig.

Jag gick även till stranden en stund och bada fötterna och plockade stenar. Vid 15 gick jag tillbaka till Dimitris (Super marketen) och de trodde att det var 80% chans att båten inte skulle gå, jag vet inte om det var sant. Jag köpte en glass där och sedan tog jag mina väskor och gick till kajen. Vid 16 kom biljettförsäljaren och det kändes lättande! Strax efter var jag på båten och resan var ett faktum!
Vid 18.30 var vi framme i hamnen i Fiskardo och då gällde det att hitta busstationen..den skulle inte vara långt ifrån men jag gav snart upp och bra var det för det gick ändå inget buss till Assos visade sig. Fanns taxis lediga i alla fall så det fick det bli. Resan tog ca en halvtimma och jag betalade 22€. Jag har ingen aning om vad taxi ska kosta men tyckte att det var ett okej pris. Hotellet för natten var Pension Gerania och var en dam som hade hand om det, jag var ända gästen så klart och stället var en "Villagevillage" som damen kallade det. Men mysigt såklart! Jag tog en promenad på kvällen och åt omelett vid stranden. Jättefint!

Assos

DAG 7

Lefkada
Vaknar upp i Lefkada och avnjuter en jättegod hotellfrukost med smörgås, rostbröd, yougurt, cornflakes, ägg, kaffe, apelsinjuice och persikor och frukt! Allt man kan tänka sig! Får även lite tips i receptionen hur jag ska ta mig vidare till Kefalonia man kan åka via Nidri eller Vasiliki men Vasiliki är den bästa vägen och då kommer man till Fiskardo på Kefalonia. Sedan gick jag runt i Lefkada hela dagen, hittade en jättesöt butik med massa grejor med fina budskap på :) Det är sådanna grejor jag gillar mest! Blev en heldel shoppande och även nya solglasögon som jag är väldigt nöjd med. På eftermiddagen satte jag mig på en jättesöt rosa restaurang och åt hamburgare och skrev vykort som jag skulle skicka till Sverige! Vid 16 gick jag tillbaka till hotellet då jag skulle skriva en tenta för min skola i 5 timmar. Jag hoppas det går bra på den!

DAG 6

Måndag!
Äntligen dax att resa vidare.. det kändes säkrast att resa på veckodagarna då det inte är säkert alla busstider och båtar är samma på helgerna så därför väntade jag till denna dag. Jag var pigg och ville bege mig av tidigt.
Jag hade kikat på en båt som gick 10.30 ifrån Kerkyra till Paxos så det var vad jag siktade på. Bussen från Gouvia gick 8.40 (den går varje 20:e minut mellan 8.00 och 10.00) och jag var i Kerkyra vid 9.00 jag frågade på "busstationen" igen vart jag kunde hitta färjorna och promenerade åt det hållet. Jag tror det hade blivit närmare om jag hade gått av några stationer tidigare med bussen för var på väg åt Gouvia-hållet igen. Efter en stund var jag vid havet och då skulle jag ta vänster! Snart såg jag alla färjorna och då visste jag att jag var rätt! Jag var framme vid färjorna ca 9.40.
Jag gick till en biljettaffär och berättade om min färdplan till Lefkas men fick svaret att jag skulle åka över Igoumesia istället! Tänkte att det är enklast att inte krångla till det då jag är ensam och ville ju komma fram på en dag. Så därför blev det båten till Igoumesia som gick 12.15 och tog 2h. Vid 11 kunde jag gå på båten så gjorde det och börja njuta av att jag var på havet.

Vid 14.15 var jag i Igoumesia och började leta efter busstationen. Den var inte alls långt bort så kände att jag hade flyt, skönt! Dock kunde inte personerna på busstationen förstå mig riktigt och de rekommenderade en buss till Ioannina istället för Preveza och den skulle gå om 20 min. Jag hade läst om någon buss som gick via Preveza och Parga till Ioannina och tänkte först att det var en sådan busstur. När jag väl var på bussen insåg jag att det inte alls var en sådan buss men hoppades på att det gick att ta sig till Preveza från Ioannina också. Jag var i Ioannina 1, 5h senare och då var klockan 16.15. Nästa buss till Preveza gick 17.30 och var tacksam över att bussen gick direkt till Preveza och slapp åka via Igoumesia igen och träffa de människorna där..

Jag kom till Preveza 19.20 och nästa buss till Lefkada gick 20.00, dessutom sista för dagen! Jag var glad att jag hade klarat mig ändå och när jag kom till Lefkada hade jag tur att en kille skulle av på ett ställe där jag såg mitt hotell (Ionian star) ifrån. Jag hoppade av där också och 10 min senare hade jag checkat in och var på mitt rum! Det var en riktigt skön känsla att veta att jag hade tagit mig den längsta biten mellan öarna!